I bez olova se okreće

Bez autora
Oct 28 2010

Početkom leta NIS-ova rafinerija u Pančevu prestala je da proizvodi olovne benzine. Odahnuli su Pančevci, ali i Srbija - biće manje zagađen vazduh, a kvalitetniji derivati proizvodiće se po evropskim standardima. Međutim, nisu baš svi zadovoljni. Vozači starih automobila zabrinuti su što nema više običnog i "super" goriva i zbog nagađanja da bezolovni benzin šteti ventilima. Stručnjaci tvrde suprotno. Nije bitno što ponekad jedva i upale, naši vozači ne odriču se lako svojih ljubimaca. Starih, i do tri decenije, "zastava", "lada", "škoda" i drugih automobila ima oko 50.000. Poslednje količine olovnih benzina pančevačka rafinerija isporučila je još u avgustu. Na katedri za motore beogradskog Mašinskog fakulteta kažu da je svetska auto industrija, 80-ih godina prošlog veka, sa proizvodnjom bezolovnog benzina prilagođavala i motore tom gorivu. Kragujevačka "Zastava" krenula je da ugrađuje katalizatore sa proizvodnjom "Jugo Amerika".

I bez olova se okrećePančevačka rafinerija ne proizvodi više olovne benzine, pa Pančevci mogu da odahnu, jer ponovo udišu čist vazduh.

Iako neće više biti običnog benzina i "super" goriva, vozači ne treba da brinu, jer će i u stare automobile moći da sipaju bezolovni.

Početkom leta NIS-ova rafinerija u Pančevu prestala je da proizvodi olovne benzine. Odahnuli su Pančevci, ali i Srbija - biće manje zagađen vazduh, a kvalitetniji derivati proizvodiće se po evropskim standardima.

Međutim, nisu baš svi zadovoljni. Vozači starih automobila zabrinuti su što nema više običnog i "super" goriva i zbog nagađanja da bezolovni benzin šteti ventilima. Stručnjaci tvrde suprotno.

Nije bitno što ponekad jedva i upale, naši vozači ne odriču se lako svojih ljubimaca. Starih, i do tri decenije, "zastava", "lada", "škoda" i drugih automobila ima oko 50.000. Poslednje količine olovnih benzina pančevačka rafinerija isporučila je još u avgustu.

Na katedri za motore beogradskog Mašinskog fakulteta kažu da je svetska auto industrija, 80-ih godina prošlog veka, sa proizvodnjom bezolovnog benzina prilagođavala i motore tom gorivu. Kragujevačka "Zastava" krenula je da ugrađuje katalizatore sa proizvodnjom "Jugo Amerika".

"Vozači koji imaju starije automobile ne bi trebalo da brinu i mogu slobodno da koriste bezolovni benzin, dilema je napravljena veštački", rekao je šef katedre za motore Mašinskog fakulteta u Beogradu Miroljub Tomić.

Stručnjaci kažu da ne moraju da brinu ni vlasnici vozila bez katalizatora. To potkrepljuju primerom starih automobila na plin.

"To gasovito gorivo uopšte ne sadrži olovo, prema tome nema ni olovnih taloga koji bi podmazivali sklop ventila i ventilskih sedišta pa nema većih problema sa tim", rekao je Tomić.

U nekim zemljama nedostatak olova nadoknađuju aditivima. Koriste ih Hrvati, zatim Francuzi koji bezolovni obogaćuju aditivima na bazi kalijuma. U NIS-u kažu da povremeno dodaju aditiv MMT na bazi mangana.

"Ukoliko se prema nekim ispitivanjima koristi aditiv na bazi mangana on pomaže, pokazalo se bolje podmazivanje sedišta ventila i ti stariji automobili ne bi trebalo da imaju problema", rekla je direktorka Rafinerije Pančevo Ljubica Simić.

Srbija je poslednja u Evropi prestala da proizvodi olovne benzine. Oni se mogu naći još samo u par azijskih i afričkih država.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik